Mohamed Samir

Blogs

When a challenge appears...be a river!!

Life doesn’t treat all creatures the same way. It keeps creating challenges and obstacles leaving you as a human -a creature- to deal with it the way you want.

Lets take an example of dealing with an obstacle solved by rivers.

Once there is a big rock or even a dam in the river’s flow, it will deal with it by two ways; firstly, it moves around the obstacle “i.e. changes the way temporarily ” ,secondly, if the obstacle is huge – like a dam – it keeps rising and rising until it run over this dam to continue its way. No matter how many deterrents the river face, it keeps moving to the end of its way.

So, in this life you must be a river, don’t stop and give up in front of any challenge or obstacles. Try to move around and check for another ways to reach your destination. And if the challenge was huge, continue rising and rising -your knowledge- until you overcome the challenge.

"عمرك قعدت مع نفسك وسألت إيه هي الحياة المثالية اللي انت نفسك تعيشها؟"

اقعد مع نفسك كدة 

واقفل كل صوت حواليك

اطفي موبايلك

وحاول تاخد نفس عميق كدة وجاوب نفسك على السؤال.

وخليك تفصيلي في اجابتك يعني توصف وكأنك عايشها بيتك شكله ايه بالتفصيل وعربيتك وشغلك وهواياتك كل تفصيلة صغيرة.(مش شرط ماديات اوصف علاقتك بربك وعلاقتك باللي حواليك )

وبعد كل الوصف ده شوف انت فين من الحياة دي، فاضلك ايه عشان تعيشها : فلوس؟ تعليم؟ علاقات؟ رضا؟ تخطيط؟…..الخ

دي اول طريقة عشان تعرف انت عايز ايه من حياتك

وهنا دوري كلايف كوتش اني اساعدك في اكتشاف اللي ناقصك وازاي توصله باللي يناسب قدراتك انت.

"فرفش من فضلك"

خمس خطوات عشان تعيش من غير طاقة سلبية تدمرك:

١-انسى اللي فات (لو وحش) لانه راح..خلص..بح..فنيتو.. ليه تفضل تفتكره؟حتى لو اثر عليك ساعتها افتكر انك لسة عايش عادي والدنيا بتمشي طبيعي.

٢-خدلك بريك يوميا مع نفسك بعيد عن اي مشتتات (ناس،تلفزيون،موبايلك اطفيه تماما،..الخ)عالاقل خمس دقائق كل اللي مطلوب منك فيها انك ما تفكرش في اي حاجة خالص لا حلوة ولا وحشة.

في اول دقيقتين هاتلاقيها صعبة ودماغك كأنها بتشتغل أكتر لكن بعد شوية هاتلاقي نفسك مرتاح ودماغك بدأت تهدى وسرعة الافكار بتقل لحد مرحلة (اللا شيء) ودي بداية التخلص من الضغط والطاقة السلبية اللي في جسمك.

٣-اكتب يوميا اللي حصل النهاردة من الحاجات السلبية وبعد ما تخلص كمل الكتابة بحاجة تقلبها ايجابية ، وافتكر لازم تكتبها (سواء ورقة وقلم او على الكمبيوتر او الموبايل) مثال: النهاردة مديري قيمني واداني جيد مع اني شايف اني لازم اخد ممتاز ودا ضايقني وعصبني(نكمل بقى الجملة بطريقة ايجابية كدة: ولكن ده مش هايمنعني اني واثق من نفسي ومن قدراتي واني استاهل الممتاز وشايف اني مش لازم اتعصب نهائي من حاجة زي دي واشوف ايه اللي ممكن يخليني اخد ممتاز التقييم الجاي)

٤-تخلص من مصاصي الطاقة (energy zappers)

اكتب في ورقة ٩ حاجات (موقف،اشخاص،فكرة،لون معين،صوت معين،.. الخ) ممكن تسحب من الطاقة وتخلي مودك مش حلو وماعندكش اي حافز انك تكمل هدف بدأته وبعد ما تخلص اكتب في الرقم ١٠ لو حاجة واحدة بس (سواء من ال ٩ اللي كتبتهم او حاجة غيرهم تماما هي اكتر حاجة بتسحب طاقتك وتبوظ مودك )هي ايه.

بعد كدة اكتب افكارك ازاي تخلي الحاجة رقم ١٠ دي تختفي من حياتك او تقلل التعرض ليها وطبقها فوراً.

٥-ابعد عن الناس الكئيبة ودايما صاحب الناس الفرفوشة (اصلها حياة واحدة اللي هاتعيشها)

ودايما حاوط نفسك بالناجحين المتفائلين هتاخد شحنات ايجابية منهم.

الخلاصة:

*الدنيا فوق وتحت والجدع اللي يعرف يقوم بعد اي سقطة في الحياة.

*الكتابة مهمة جدا لأن الورقة مستمع جيد ومش هاتفتن عليك لحد ولا هاتنتقدك وتهبطك او تزهق من فضفضتك (الا لو ضيعت الورقة اللي كتبتها😉)

 

(......)قررت أن أغير

تركت مكان القرار غير مكتوب حتى يتسنى لك عزيزي قارئ المقال أن تضع ما تريد.قرار التغيير الذي ستتخذه سواء أكان في العمل أو روتين حياة معين دائما ما يأتي بقوة مضادة له ناتجة من الخوف من المجهول، ولكن أيضا قد يأتي بسبب ضغط مجتمعي من حولك، وأقصد هنا مقالات عديدة نراها يوميا في كل وسائل التواصل الاجتماعي على شاكلة:- يجب أن تتغير
– يجب أن تغير الواقع
– لن تنجح إلا إذا غيرت من طريقة حياتك
– إذا لم تحب عملك غيره فوراًوغيرها من مقالات التحفيز التي تؤدي بك في النهاية إلى الإحباط لأنك لم تغير ما يجب تغييره لكي تتغير:grin: !!!!!!
والآن،،،،إليك 7 خطوات ستساعدك في تغيير أي شئ بحياتك:

1- حدد ما تريد
(عليك تحديد ما تريد لتتحرك نحوه حتى لا تشتت نفسك)

2- آمن أن بإمكانك تحقيقه.
(من أجل تحقيق ما تريد، يجب أن تؤمن بإمكانية
تحقيقه)

3- الدافع للنجاح.
(لتحقيق ما تريد يجب أن تجد الحافز الذي يدفعك للنجاح في تحقيقه)

4- غير نمط حياتك.
(نمط حياتك يعكس طريقة تفكيرك، تغييرك من نمط حياتك يساعدك من تغيير حياتك الى الوجهة التي حددتها في خطوة 1)

5- أنشئ نمط جديد لحياتك.
(بعد أن تخلصت من عاداتك القديمة، ابدأ بالبحث عن عادات أخرى جديدة إيجابية)

6- تعزيز العادات الجديدة.
(لا تسمح لنفسك بالتوقف يوماً عن ممارسة نشاطاتك الجديدة، ثم كافئ نفسك لالتزامك بها لتعزز دوافعك بالاستمرار)

7- كن ممتناً لحياتك.
(حاول العثور على لحظات في يومك لتقدر فيها حياتك بإيجابياتها وسلبياتها)

ماذا يمكن أن تضيف إلى الخطوات السابقة من وجهة نظرك أو خبراتك السابقة مع التغيير؟أحب أن اسمع منك لأن الطرق تختلف باختلاف العقول.محمد سمير

chance-or-change-770